Sunday, September 16, 2007

Comment on “Allow muslims to convert if they choose to : PM Abdullah” –World News.



Comment on “Allow muslims to convert if they choose to : PM Abdullah” –World News. Todayonline.com [ 10 july 2007]

Terkejut baca artikel ni sbnrnya.. huh.. kalau ikutkan hukum, org yang murtad patut dibunuh... mmg la kalau dilihat keadaan sekarang.. undang2 negara kita, x dan rasenye org nak bt mcm tu.. tapi sebagai seorang muslim, how could u say it is allow to convert?? Mmg kalau depa nak murtad x banyak benda yg blh kita buat.. tapi membenarkan BUKAN alternatifnya..

Menjadi tanggungjawab kita sebagai khalifah Allah S.W.T di muka bumi ini untuk melaksanakan amal ma’ruf nahi mungkar, menyeru kearah yg ma’ruf dan mencegah kemungkaran.. dan dalam Islam, untuk mencegah kemungkaran, guna tangan (kuasa) bagi yg berkuasa, sekiranya tidak mampu, dengan lisan, sekiranya tidak mampu, dengan hati, dan demikian itu adalah selemah-lemah iman..

Kenyataan tersebut tlh dikeluarkan selepas upacara pembukaan persidangan Islam di putrajaya. Even kenyataan tu dikeluarkan atas stand individu.. tapi sbg seorang pemimpin Islam, wakil penduduk Islam Malaysia, sememang nye dirasakn x wajar. Kenyataan ni blh disalah ertikan atau digunakn olh mrk2 yg memusuhi Islam atau golongan murtad itu sndri untuk membenarkan tindakan mrk or kelak digunakan olh mrk dlm agenda mencabar Islam di muka bumi malaysia ni. sebagai manusia, kita x lari dr melakukan kesilapan.. sebagai pemimpin tertinggi negara, pak lah harus lbh berhati2.. baca je keseluruhan artikel tu, dah pun ade unsur2 memburuk kan Islam n our Islamic outhorities..

“If they want to leave the religion, what are you going to do? You might as well let them go” pak lah

Tanamkan rasa benci dalam hati dgn tindakan mrk. Jgn sesekali kita bnrkn dlm hati, apatah lg melalui lisan.. Dlm keadaan negara kita skrg, we can’t do much thing.. but NEVER say it is allowed to convert/murtad.. mrk yg convert, on the day of judgement, they all yg akan tahu sndri.. mereka tu sbnrnya mencabar Allah S.W.T.. dan kesudahannya kita dah pun tahu, Allah S.W.T pasti akan menang.. ada ke xda depa dlm Islam.. skit pun x menguatkan atau melemahkan Allah S.W.T.. Islam pun x perlukan org cm tu.. seorg keluar, Allah S.W.T boleh gantikan dgn 500 org yg lebih baik sekiranya Dia mahu!

“Allah menerangkan (kepada) sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti, bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang sentiasa mentadbir (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha bijaksana.” – Ali Imran : 18

“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam” – Ali Imran : 19

Ada 1 part yg nad kurang fhm sbnrnya.. tertanya2 jgk.. dalam artikel tu ada dinyatakan, d bwh undang2 syariah, menjadi tanggungjwb pihak berkuasa (religious authorities) untuk tentukan same ade seseorang tu blh keluar agama atau x.. mm.. ade ke kes2 sblm ni yg sesorg tu diputuskan blh keluar agama? Kalau ye.. atas sbb ape yg membolehkan? Setahu nad dlm Islam x ada..

Ke nad yg x fhm.. yela, nama budak IT.. bkn law.. apepun renung2 kn..

“Mslh datang dan akan trs dtg bila manusia x berhukum dgn hukum agama..”

1 comment:

Wafi said...

La ilahaillallah
perbaharukan iman setiap ketika..