Thursday, December 6, 2007

Masa Untuk Memberi

"Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap). Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak. Dan apabila gunung-ganang diterbangkan ke angkasa (setelah dihancurkan menjadi debu). Dan apabila unta-unta yang bunting terbiar. Dan apabila binatang-binatang liar dihimpunkan. Dan apabila lautan meluap-luap bercampur baur. Dan apabila tiap-tiap diri disatukan dengan pasangannya. Dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup ditanya dengan dosa apakah ia dibunuh? Dan apabila surat-surat amal dibentangkan. Dan apabila langit ditanggalkan dari tempatnya. Dan apabila neraka dinyalakan menjulang. Dan apabila syurga didekatkan (selepas semua itu berlaku), maka mengetahuilah tiap-tiap diri akan amal yang telah disediakannya"
[Al-Takwir : 1-14]

Bismillah..

alhamdulillah, msh diberikan kesempatan untuk menulis.. slmt bertemu kembali (yeye je (^-^) ) ntah ada ke insan yg setia membaca, ntah x.. tgk hit counter x naik2 pun.. huhu, tapi xpela.. tu bukan alasan untuk nad bhnti menulis dan menyampaikan ye x? :)

mm.. memblogging blh jadi hobi baru. teringat masa2 belajar dlu, almost every day nad ada meeting, merancang aktiviti. every week msti ade je program.. sbhgn kenangan terindah semasa nad belajar di ukm, juga sdkt usaha dlm membangunkan diri dan masyarakat insyaAllah.. tapi la ni, sjk mula bekerja, pergerakan nad agak terbatas.. masa agak terhad.. tinggal pun dkt klang, aktiviti2 dkt bangi jrg dah dpt turun.. mungkin blog ni dpt menjadi pengubat rindu, juga menggantikan sdkt yg hilang..

dalam kenangan :)

mm.. sebusy mana pun kita, itu sbnrnya bukan alasan untuk kita brhnti dr melakukan gerak kerja-gerak kerja yg pnh mnjadi sbhgn dr perjuangan atau amalan kita seketika dlu.. semahal masa, semahal itu jua lah kehidupan dan perjuangan ini.. sbb ini lah yg akan kita jadikn bekalan di hari yg pasti tu nanti. malulah kalau kita pulang dgn tangan kosong.. syurga tu mahal shbt2.. bkn free.. untuk dpt nikmat yg hebat.. mestilah ada pengorbanan yg hebat.. malu sbnrnya utk bercakap.. sdg amalan sendiri pun x seberapa.. tapi apa pun, insyaAllah, moga2 tulisan ni akan beri momentum baru pd nad utk lbh giat memajukan diri dan amalan, insyaAllah :)

'Erti hidup pd memberi' (pinjam dr ust hasrizal sat :) ).. dah terlalu lama kita menerima.. melihat situasi masyarakat hari ini, x dan rasanya untk kita duduk diam.. menerima dan hanya terus menerima. seronok sbnrnya memberi ni.. akan terasa alam kita lebih luas.

bersama ajk mesyuarat agung Jaringan Siswazah Malaysia (JASA)
moga diri ini sekuat mereka :)

hari yg pasti-hari dimana setiap diri akan diperhatikan kembali dan dihitung amal perbuatannya

pulang-
dr Allah SWT kita datang dan hanya kepada Allah SWT jualah kita akan kembali

pnh sekali tu nad bercakap dgn seorang shbt tntg masalah hati yg blm settle.. kata shbt nad "sekarang ni kita dah x ada masa untuk semua tu".. mm btllah apa yg dia kata. umur pun dah 22 tahun skrg. masanya untuk amalkan apa yg kita tahu, ye x? :)

No comments: